9 راه براي کنار آمدن با اضطراب‌هاي روزمره


 

ترجمه: فرشته آل‌علي




 

اگر به فکر دنياي عاري از استرس هستيد، توصيه مي‌کنيم اين فکر را از سرتان بيرون کنيد چون غيرممکن است. اگر مايل‌ايد استرس را از زندگي خودتان کاملا حذف کنيد باز هم چندان مسير نيست و بهترين راه برخورد با استرس، تقليل آن و از آن بهتر، داشتن برخوردي مناسب با استرس است. به اين ترتيب با وجود تنش‌هاي مختلف زندگي روزمره، شما آرامش داريد و اين زندگي کردن بدون فشار روحي است که شايد اين روزها همه با ولع خاصي به دنبال آن هستند! براي آنکه روزگارتان را بدون‌ درگيري و تشديد تنش سپري کنيد به اين راهکارها دقت کنيد.
از موارد و مسايل کوچک شروع کنيد. خودتان را غرق تغييرات بزرگ نکنيد. به خصوص اگر چند تغيير و تحول بزرگ هم‌زمان شوند شديدا استرس‌زا مي‌شوند. در طول روز نمي‌توانيد چند پروژه مهم را آماده کرده، به کارهاي بچه‌ها رسيدگي کنيد و در فلان جلسه يا مراسم هم شرکت کنيد.
ارتباطات را فراموش نکنيد. عشق و دوستي را در زندگي خود بر همه چيز مقدم کنيد. همان‌طور که براي مراجعه به پزشک وقت مي‌گيريد براي ديدن دوستان و بستگان هم‌ زمان معين تعيين کنيد و در هفته چند بار اين کار را انجام دهيد. ارتباطات به سلامت قلب کمک کرده، به ترشح هورمون کاهش‌دهنده استرس (اکسي‌توسين) کمک کرده و اين فرصت را فراهم مي‌کند که از انزوا خارج شويد. توجه کنيد انزوا خطرات بسيار زيادي براي سلامتي دارد و مهم‌ترين آنها افزايش استرس و بروز افسردگي است.
روي زمان حال تمرکز کنيد. به جاي آنکه در گذشته سير کرده و فقط به فکر اشتباهات قبلي باشيد به بهتر کردن شرايط فعلي فکر کنيد. هر چه عاقل‌تر و متفکرانه‌تر در مورد حال عمل کنيد کمتر استرس مي‌کشيد. ضمنا به جاي هدر دادن انرژي روي چند موضوع و کار، روي يکي از مهم‌ترين و پربهره‌ترين آنها متمرکز شويد.
بنويسيد. راه اصلي کاهش استرس، خلاصي از دست احساسات منفي است و نوشتن بهترين روش است پس حين فشار و تنش، عواطف منفي خود را روي کاغذ بنويسيد و آن را دور بيندازيد.
روي اخبار مختلف کنترل داشته باشيد. راه دريافت اخبار ناراحت‌کننده رسانه‌هاي جمعي را عوض کرده و حتي در صورت لزوم آن را بلوک کنيد. از اينکه از اخبار و وقايع ناراحت کننده خبر نداشته باشيد خجالت نکشيد. نه اينکه بي‌تفاوت باشيد چون بي‌تفاوتي به اندازه استرس و افسردگي روي روح و روان شما اثرات مخرب دارد اما ضرورتي ندارد، به خصوص در شرايطي که روز پرتنشي داشته‌ايد حتما در جريان ريز وقايع و حوادث ناگوار هم قرار بگيريد. اگر افرادي در اطراف‌تان هم دچار مشکل و ناراحتي شده‌اند به آنها انرژي مثبت منتقل کنيد و نسبت به حل و فصل مسايل آنها احساسي نبوده و راهکارهاي ملموس و عملي پيشنهاد کنيد. اين شما هستيد که قدرت و کنترل زندگي‌تان را در دست داريد پس هر طور که لازم است از آن استفاده کنيد.

آرام راه برويد. موقعي که استرس داريد ناخودآگاه محکم و با حرص راه مي‌رويد. اتفاقا سعي کنيد در اين شرايط آرام‌تر راه برويد چون خود راه رفتن آرام باعث رفع تنش مي‌شود.
از مديتيشن استفاده کنيد. چند جمله و عبارت را در ذهن داشته باشيد تا در موقع بروز استرس و تنش، شما را دوباره به حالت عادي برگردانند. جملاتي مثل «من قوي هستم» و يا «ذهن پوياي من به کمکم مي‌آيد» از جمله اين موارد هستند که به شما روحيه مي‌دهند. در لحظات پرتنش و ناراحت‌کننده تصويري آرام و خوب مثل ساحل دريا يا دشتي پرگل در ذهن‌تان مجسم کنيد.
رفت و آمدهايتان را هم دوست داشته باشيد. حين رفت و آمد به محل کار و يا مکان‌هاي ديگر در مورد آن حسي تکراري و يکنواخت نداشته باشيد بلکه با گوش کردن به موسيقي، مطالعه، دعا و يا ساير روش‌ها اين فرصت‌ها را هم خوشايند کنيد. وقتي در ترافيک گير مي‌کنيد نفس عميق کشيده و آرام باشيد وگرنه تاثير آن روي شما چند برابر مي‌شود.
قدرشناسي و سپاسگزاري را تمرين کنيد. استرس و سپاسگزاري را با هم و هم‌زمان داشتن مشکل است اما در اين مورد تمرين کنيد. پنج دقيقه در روز را به شکرگزاري از تمام هدايايي که خداوند به شما ارزاني داشته اختصاص دهيد. بهتر است از نفس کشيدن‌تان شروع کنيد چون منبع همه لذت‌هاست!
منبع: http://salamat.com